keskiviikko 25. maaliskuuta 2015

Työssäoppi Toyota Tammer-Autossa

Työssäoppi on ohi ja on aika palata koulun penkille ja kerrata tapahtumia.

Työssäoppi kesti tammikuun alusta maaliskuun puoliväliin. Olin hyötyajoneuvopuolella missä pääsin tekemään runsaasti pakettiautohommia. Hiace ja Hilux tulivat tutuksi nopeaksi, ja tein myös paljon määräaikaishuoltoja ihan tavallisiin henkilöautoihin. Pari kääntyvähyttistä kuorma-autoakin oli.

Monipuolista ja erittäin mielenkiintoista työtä riitti koko ajan niin, ettei välissä kerennyt kyllästymään, saati edes tylsistymään.

Mielenkiintoisin ja opettavin homma oli tämä: Ensimmäisten viikkojen jälkeen tuli Hiace josta asiakas kertoi tehon katoavan ajaessa. Dieselsuodattimesta löytyi metallihilettä, jonka päättelimme joutuneen sinne korkeapainepumpusta. Koko polttoainejärjestelmä suuttimia myöten oli siis pilalla. Uusi moottori saapui parin viikon päästä, ja moottorin vaihtoon meni muutama päivä.

Toinen mieleen jäänyt oli lukkoperämurikan laakereiden vaihto. Auto nostettiin keventimelle ja käynnistettiin vaihde päällä. Jotain vikaa selvästi oli, sillä kardaanista ja murikasta kuului kaamea kilkatus. Irroitimme perän, ja vaihdoimme kaikki laakerit.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti