torstai 3. lokakuuta 2013

Jarrujen toiminta

Kun jarrupoljinta(1) painetaan, jarrupääsylinteri(3) paineistaa jarrutehostimen(2) avulla nesteen jarruputkistossa. Yhdistelmäventtiili(4) jakaa paineen kaikille renkaille. Rumpujarru(5) toimii siten, että jarrua painaessa rummun sisällä sylinteri painaa jarrupalat rummun sisäreunaa vasten jolloin auto hidastuu. Jarrulevyn(6) molemmilla puolilla jarrusatulassa(9) on taas sylinterit, jotka puristavat jarrupalat levyä vasten. Jarruputkisto(7) on vahvaa metalliputkea, joka pystyy pitämään muotonsa pitäen kovankin paineen sisällään. Renkaissa joudutaan käyttämään joustavaa jarruletkua(8) joka joustaa renkaiden liikkuessa. Skäige(10) vetää seisontajarruvaijeria(11), joka lukitsee takajarrut kun auton halutaan pysyvän paikoillaan. Seisontajarrun tasain(12) tasaa jarrutuksen molemmille puolille tasaisesti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti